Het zal je niet ontgaan zijn: eind 2019 was er een stormloop op de Tesla Model 3. De verkopen stegen naar absolute recordhoogtes. De Model 3 schopte het zelfs tot de bestverkochte auto van Nederland in 2019. In december werden er maar liefst 12.117 stuks geregistreerd. Dit jaar heeft de Model 3 nog steeds een bijtellingsvoordeel, maar de bijtelling is wel gestegen van 4% naar 8%. De bijtelling voor het gros van de zakelijke rijders stijgt daardoor van 62,- euro per maand naar 139,- euro per maand. Na de extreme maand december kon het dan natuurlijk ook niet anders dat de verkopen zouden dalen. Het contrast is echter wel erg groot.
Verkoop januari
In totaal zijn er maar 36 Model 3’s verkocht in de maand januari. Jawel, je leest het goed. De verkoop is gedaald van 12.117 naar 36 exemplaren. En dat komt niet omdat de voorraad op is. In Amsterdam hebben ze namelijk nog wel een stuk of 90 exemplaren staan. Het is gewoon zo dat iedereen (maar dan ook echt iedereen) die zakelijk een Model 3 wilde in de vorige maanden al zijn slag heeft geslagen. Ook de leasemaatschappijen hebben in deze periode flink ingeslagen. Deze maand waren er alleen nog een handjevol particulieren die voor een Tesla Model 3 kozen. In totaal waren maar 1% van de verkochte auto’s deze maand elektrisch. Deze cijfers laten zien hoe groot de invloed van bijtellingsregels wel niet is op dit vlak.
Het komende jaar
In de loop van het jaar zal Tesla wel weer iets bij trekken. Er wordt namelijk verwacht dat er dit jaar 425.000 auto’s worden verkocht, waarvan 50.000 volledig elektrisch. In 2021 gaat de bijtelling namelijk weer omhoog naar 12%. Voor Tesla zou het wel prettiger zijn als de verkopen wat beter verspreid zouden zijn over het jaar. Ze mogen echter niet klagen, want Nederland is een belangrijke markt voor de Model 3.