Het aantal reserveringen van de Model 3 ging iets harder dan dat ze bij Tesla hadden verwachten. Inmiddels staat de teller op ruim 300.000 stuks. Hoe en waar gaan ze deze produceren? Hun huidige fabriek in Fremont kan dit aantal namelijk niet aan.
Gigafactory 1
Om de productie van batterijen aan te kunnen is Tesla in 2014 gestart met het bouwen van de Gigafactory 1. In deze fabriek zullen de accu’s van de Model S, Model X en 3 gemaakt worden. Echter door de enorme populariteit van de Model 3 reist de vraag of deze fabriek wel voldoende capaciteit genoeg heeft. Om alle bestellingen in Europa snel te kunnen leveren is een fabriek aan de andere kant van de wereld niet handig.
Gigafactory 2 in Europa?
In een van de laatste tweets van Elon Musk, CEO van Tesla, laat hij weten serious na te zitten denken over een tweede gigafactory in Europa.
@tapwin No, but we will need to build a factory in Europe to serve long-term regional demand as Fremont reaches max capacity.
— Elon Musk (@elonmusk) April 3, 2016
De exacte locatie van de Gigafactory 2 is nog niet bekend. Het is een logische stap om een tweede fabriek te gaan bouwen in Europa, alleen dan kan Tesla de Model 3 op grote schaal gaan leveren. Echter voordat zo’n fabriek staat zijn we jaren verder.